خانه مد ایران سرمقاله     خانه مد ایران گالری های خانه مد     خانه مد ایران ویدیو     خانه مد ایران جشنواره     خانه مد ایران برندها      خانه مد ایران مصاحبه      خانه مد ایران گزارشات      خانه مد ایران دانلود متن، عکس و تصویر      خانه مد ایران عضویت      خانه مد ایران درباره ما      خانه مد ایران نقشه سایت   خانه مد ایران نیازمندی ها  
خانه مد ایران اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما ارتباط با ما
خانه مد ایران

خانه مد ایران خانه مد ایران

KHANEMOD.COM

پیوند عناصر مجرد و نشانه‌های فرهنگی در مجسمه‌سازی

21 آبـان 1392   خانه مد ایران    نویسنده: مدير وب سايت   خانه مد ایران    خانه مد ایران پرینت

خانه مد- دستاوردهای هنری پرویز تناولی راهگشای فصل نوینی در مجسمه سازی معاصر ایران بوده است. او با پیوند عناصر مجرد و نشانه های فرهنگی رویکردی خلاقانه در مجسمه سازی را بنیاد گذاشته است.

پرویز تناولی در تازه ترین نمایشگاهش مجسمه های كوچك از چهار مجموعه "هیچ"، "عشاق"، "شاعر" و "پرنده" را در گالری ماه مهر به نمایش درآورده است. نمایش این آثار که بخشی از مهم ترین و معروف ترین مجموعه های او را در برمی گیرد و ارجاعی به موفق ترین دوره های فعالیت هنری او دارد فرصت مغتنمی برای علاقمندان به هنرهای تجسمی به ویژه مجسمه سازی است.
واقعیت این است که مجسمه سازی معاصر ایران با نام پرویز تناولی گره خورده است و گستره مطالعات و تجربه های او در هنرهای بصری موجب شده تا لااقل میان هنرمندان و علاقمندان هنرهای تجسمی یادآور مجسمه هایی باشد که اکنون بخشی از حافظه تصویری هنر ایران را تشکیل می دهد. شاید بشود از این هم فراتر رفت، فارغ از میزان مقبولیت آثار، به واقع باید او را پایه گذار رویکرد خلاقانه و معاصریت در مجسمه سازی بدانیم که تا پیش از تناولی لااقل با این درجه از غلظت و تشخص وجود نداشته است.
مجسمه سازی ایران، با تمام فرازها و فرودها و همه بایدها و نبایدهایی که در طول تاریخ گریبان گیرش بود، سرآخر به دستان مرارت کشیده ابوالحسن صدیقی و علی اکبر صنعتی رسیده بود که در جلوه ای دیرهنگام تلاش شان را در بازنمایی واقع گرایانه فیگورهای انسانی صرف می کردند که به نوبه خود پر ارج و ستودنی است؛ اما اقتضای زمان و شتاب تحولات مجال بیشتری در اختیارشان نمی گذاشت. در چنین شرایطی تناولی چنان پیوند سیال و مدونی از هنر پیشرو و عناصر مجرد تا نشانه های فرهنگی متنوع از ابزار و ادوات سنتی گرفته تا نقوش بافته های اقوام را در آثارش پدید آورد که تا پیش از خود سابقه ای از آن سراغ نداریم. همین جسارت و صراحت در ایده پردازی بود که توان پی گیری چنین رویکرد خلاقانه ای را تا به امروز در اختیار او گذاشته است.
تناولی را باید هنرمندی تجربه گرا به حساب آورد که گرایش های سبکی و تکنیکی بسیار متنوعی در مجسمه سازی را حتی گاها به طور همزمان و موازی باهم دنبال کرده است. ترکیب های پیچیده و ریزنقش ها در مجموعه های "عشاق" و "منیژه" تا نوعی اختصارگویی و مینیمال بصری در تک مجسمه هایی چون "تلفن" و فضا و معماری مجسمه در مجموعه "دیوارهای ایران" تنها بخشی از تجربه های متعدد او در مجسمه سازی است.
تناولی اگرچه تجربیات هنری اش را محدود به مجسمه سازی نکرده بود و در عرصه نقاشی هم آثار متعددی را خلق کرد اما در مجسمه هایش بود که به زبان و بیان انحصاری و ویژه خود دست پیدا کرد. اما او چنان حجم بالایی از تولید و خلق آثاری هنری را در پیش گرفته بود که خواسته و ناخواسته راه به ابداع و شیوه های بیانی جدید و جدیدتری می برد. تعدادی از آثار او در مجموعه های " قفس و قفل" و "قفس و قفس" که با چوب، آهن، پارچه، کاغذ، شیشه و ... خلق شده اند را شاید بتوان اولین نمونه های چیدمان در هنر معاصر ایران دانست که البته در قاب دیواریشان محصور بودند و از حیث فضا گستردگی مطلوب را نداشتند.
اما در میان تجربیات هنری بسیار متنوع پرویز تناولی، اگر اصرار بر یافتن نقطه عطفی داشته باشیم با همان مجموعه بیشمار "هیچ" ها مواجه هستیم که هم از نظر میزان تمرکز هنرمند و هم ایجاد ورسیون های بیشمار، از مجسمه های شهری غول پیکر گرفته تا حجم های تزئینی کوچک جایگاهی ویژه در تولیدات هنری او دارند. در همین مجموعه است که ماهیت فرم گرایانه به صورت قطعی در آثار هنری تناولی شکل می گیرد. اگرچه تناولی در مجموعه های "دو دست" و "دیوار و قفس" هم راه را برای عرض اندام فرم های خالص و ناب بازکرده بود اما در"هیچ" ها است که فرم، یکسره تشخص و ماهیت اصلی اثر را شکل می دهد.
بی تردید همه این عوامل بود که موجب شد تا مجسمه های تناولی همزمان از مقبولیت و اعتباری جهانی هم برخوردار شود و در بسیاری از اماکن و مراکز هنری دنیا قرار بگیرد. موزه هنر مدرن نیویورک، موزه مجموعه لودویگ آخن، موزه هنر دانشگاه آیووا، مجموعه نلسون راکفلر نیویورک، پارک المپیک سئول و دانشگاه سن جان مینیاپولیس تنها بخشی از سیاهه مقبولیت جهانی این هنرمند است.

خانه مد ایران








نظر شما چیست؟

خانه مد ایران


اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما عضویت درباره ما نقشه سایت ارتباط با ما


سلـامـ   خانه مد ایران   وارد حسابتان شوید و یا یک حساب باز کنید!

خانه مد ایران



مد آیینه زندگی اجتماعی است و منحصر به لباس نمیشود.
طراحان و علـاقمندان به مد میتوانند آثار خود را برای نمایش در بخش طرح‌هـا و طراحان برای ما ارسال كنند تا
در معرض دید و قضاوت عمومی قرار گیرد. در این باره اصول اخلـاق حرفه‌ای را جهت معرفی آثار رعایت كنید.
خانه مد در چهارچوب قوانین جمهوری اسلـامی ایران فعالیت میكند.
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خانه مد میباشد.
طراحی و پشتیبانی این سایت توسط شركت شبكه نگاه ™ انجامـ گرفته است.
خانه مد ایران