سرمقاله     گالری های خانه مد     ویدیو     جشنواره     برندها      مصاحبه      گزارشات      دانلود متن، عکس و تصویر      عضویت      درباره ما      نقشه سایت   نیازمندی ها  
اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما ارتباط با ما

زيبايي عين نيکي است
هر آنچه خوب و پسنديده است زيباست و هر آنچه زشت مي نمايد به روح افزوده شده
12 مـرداد 1392       نویسنده: شفق کلهر        پرینت

زيبايي عين نيکي است

تصور رابطه زيبايي و نيکي از گذشته هاي دور با انسان همراه بوده است و  براي نخستين بار در يونان به صورت روشمند مورد مطالعه قرار گرفت. با توسعه انديشه فلسفي در جهان باستان، فلسفه، علاقه خود را در فرد متمرکز ساخت و کوشيد خواست و تقاضاي خود را براي هدايت زندگي در اين چهارچوب برآورده سازد.

افلوطين فيلسوف نامدار يوناني اين دوره است که افکارش پلي است ميان افلاطون و ارسطو.تفکراتش بيشتر جنبه عرفاني دارد و حتي در زمان حياتش او را رهبر روحاني مي خواندند.در کتاب انئاد ها رساله ششم از انئاد اول درباره زيبايي و رساله هشتم از انئاد پنجم درباره زيبايي معقول بحث کرده است.

خدا از ديدگاه افلوطين واحد است نمي توان آنرا با مجموع اشياء فردي يکي گرفت زيرا واحد مقدم بر اشياء فردي است. نه شناختني است و نه ديدني.نه وجود است و نه عدم زيرا مقدم بر آنهاست.تقسيم نخواهد شد و کثرت نمي پذيرد.پس چگونه اشياء و موجودات از آن پديد آمده اند؟ افلوطين نظريه صدور و يا فيضان را مطرح مي کند.

صدور خلق نيست زيرا آفرينش نوعي فعاليت است درحاليکه واحد وراي هرگونه فعلي است.صدور همچون سرريز شدن ظرف آب است.صادر اول از واحد فکر و يا نوس/nous است.در نوس کثرت پديد مي آيد زيرا مثل اشياء و افراد در نوس وجود دارند.افلوطين نوس را همان زيبايي مي داند.از نوس هم نفس عالم صادر مي شود که تقسيم به نفس عالي و داني مي شود و نفوس فردي انساني از نفس عالم صادر مي گردد.

بازگرديم به صادر اول يعني نوس.واحد عقل مطلق است پس در صدورش عقل را جاري ساخته و کل اين نظام معقول است و ذره اي جدا از اين نظام نيست..نوس همان زيبايي معقول است پس سراسر نظام هستي زيبايي است و همين زيبايي نفوس را صادر مي کند. ديگر زيبا بودن تناسب و هماهنگي نيست زيبايي تنها مفهومي ذهني و ساخته ذهن ما نيست. هر آنچه را که انسان زيبا مي بيند بخاطر تشابه زيبايي آن با زيبايي نفس  انساني است.افلوطين به طور مشخص پيرامون هنر ها بحث نکرده است بلکه بيشتر بحثها حول محور واحد است.

وي زيبايي را عين نيکي مي داند که بيشتر جنبه اخلاقي و عملي اين تفکر است.هر آنچه خوب و پسنديده است زيباست و هر آنچه زشت مي نمايد به روح افزوده شده و آنرا مي آلايد.البته اين سوال مطرح مي شود که اگر کل نظام زيباست و نيک پس شرور و زشتيها از چه صادر شده اند؟افلوطين توضيحي دراين مورد ندارد و امور پليد را اموري اضافي معرفي مي کند.

فلسفه افلوطين يگانه انگار و عرفاني است و بسيار نزديک به فلسفه اديان توحيدي.از اينرو ترجمه آثار او در جهان اسلام بسيار مورد توجه قرار گرفت.البته يادآوري نکته اي در اين زمينه خالي از لطف نيست.مامون پادشاه عباسي دستور ترجمه آثار فلاسفه يونان را داد و مترجمان آن دوره آثار افلوطين را به اشتباه به نام افلاطون ترجمه کردند  اما اين مسير بعد ها اصلاح شد.

خانه مد- khanehmof









نظر شما چیست؟



اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما عضویت درباره ما نقشه سایت ارتباط با ما


سلـامـ      وارد حسابتان شوید و یا یک حساب باز کنید!



مد آیینه زندگی اجتماعی است و منحصر به لباس نمیشود.
طراحان و علـاقمندان به مد میتوانند آثار خود را برای نمایش در بخش طرح‌هـا و طراحان برای ما ارسال كنند تا
در معرض دید و قضاوت عمومی قرار گیرد. در این باره اصول اخلـاق حرفه‌ای را جهت معرفی آثار رعایت كنید.
خانه مد در چهارچوب قوانین جمهوری اسلـامی ایران فعالیت میكند.
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خانه مد میباشد.
طراحی و پشتیبانی این سایت توسط شركت شبكه نگاه ™ انجامـ گرفته است.
فروشگاه اینترنتی نعلبندان