خانه مد ایران سرمقاله     خانه مد ایران گالری های خانه مد     خانه مد ایران ویدیو     خانه مد ایران جشنواره     خانه مد ایران برندها      خانه مد ایران مصاحبه      خانه مد ایران گزارشات      خانه مد ایران دانلود متن، عکس و تصویر      خانه مد ایران عضویت      خانه مد ایران درباره ما      خانه مد ایران نقشه سایت   خانه مد ایران نیازمندی ها  
خانه مد ایران اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما ارتباط با ما
خانه مد ایران

خانه مد ایران خانه مد ایران

KHANEMOD.COM

بته جقه تنها نماد لباس سنتی ایران نیست

15 بـهـمـن 1392   خانه مد ایران    نویسنده: مدير وب سايت   خانه مد ایران    خانه مد ایران پرینت

خانه مد- یک پژوهشگر گفت: ما در کشور طراحان بسیار خوبی داریم اما استفاده از یک المان خاص طی کار نمی تواند برای مدت کوتاهی جوابگو باشد ضمن اینکه قطعا معرفی یک موتیف نمی تواند بیانگر لباس غنی و سنتی ایران باشد.
محمد مکاری، پژوهشگر و مردم شناس ضمن ابراز ناراحتی از تعریف شدن لباس سنتی با موتیف بته جقه در این باره گفت: شکل اصلی موتیف بته جقه مربوط به دوران های مختلف تاریخی است در واقع این نوع طرح در لباس افراد متمول و درباریان کاربرد داشته است.
او در ادامه افزود: استفاده از بته جقه در لباس افرادی که جایگاه اجتماعی بالاتری دارند بیشتر در مناطق مرکزی و دوران قاجار با رشد روند بافت پارچه ترمه شدت گرفت اما استفاده صرف از این طرح در لباس های سنتی امروز عجیب است.
این مردم شناس تصریح کرد: متاسفانه علت اینکه بته جقه در لباس سنتی امروز دیده می شود شاید عدم شناخت و آگاهی طراحان و تولیدکنندگان داخلی از نیاز امروز جامعه ایران و مخاطبان است.
مکاری بیان کرد: ما در کشور طراحان بسیار خوبی داریم اما استفاده از یک المان خاص طی کار نمی تواند برای مدت کوتاهی جوابگو باشد ضمن اینکه قطعا معرفی یک موتیف نمی تواند بیانگر لباس غنی و سنتی ایران باشد.
او افزود: قیمت اغلب لباس های سنتی با این طیف و رنگ کمی بالاتر از سایر طرح ها است ضمن اینکه هر کسی آن را نمی پذیرد. در واقع طرح بته جقه با تمام قومیت ها و افکار عمومی گسترده این بخش سازگار نیست لذا معرفی یک طرح به عنوان لباس سنتی تمام مناطق ایران کار درستی نیست.
این کارشناس اظهار کرد: تنوع طرح ها و موتیف های ایرانی به حدی است که بته جقه در آن حل می شود این طرح ها بر اساس گستره اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی هر بخش از ایران شکل گرفته است مثلا لباس مردم مناطق کردستان علاوه بر اینکه از نظر قیمت بسیار مناسب است یعنی طرح هایی ساده و همه گیر نیز دارد. در واقع سادگی و آرامش این طرح ها از محیط آرام و طبیعی این مناطق نشات گرفته است یعنی هر طراح می تواند طرح های تلفیقی را با الهام از این موتیف ها طراحی کند.
مکاری ادامه داد: مناطق مرکزی و گرم ایران با پوشاک کرباسی بیشتر زندگی می کنند این لباس ها مملو از طرح ها و اشکال هندسی است که گل و بته های متفاوتی را نشات گرفته از طبیعت در خود دارد.
او بیان کرد: طرح ها و موتیف های در اقوام مختلف ایران به حدی است که اگر سال ها طراحان ما به دنبال پوشاک تلفیقی باشند باز هم این امکان وجود دارد مثلا در لباس مردانه قشقایی نوعی اصالت و زیبایی وجود دارد اما متاسفانه کسی از این همه خلاقیت بهره مند نمی شود.
این مردم شناس اظهار کرد: متاسفانه اغلب طراحان برای ارائه کارهای خود تنها دغدغه بازار و کار را دارند آنها بیشتر مساله قیمت و رسیدن سریع به بازار فروش را می بینند در حالی که مساله فرهنگی به عنوان عنصر اصلی این مقوله نادیده گرفته می شود.
مکاری ادامه داد: مطالعه طراحان در این زمینه کم است و یا به نوعی دیگر می توان گفت که ارتباط طراحان با پژوهشگران این عرصه بسیار کمرنگ است در واقع مساله کاهش هزینه ها باعث شده است که طراحان زمان کمتری را صرف مطالعه و انتخاب طرح های تلفیقی کنند.
او توضیح داد: در تمام کشورهای مطرح تولید یک برند ابتدا بر مبنای تحقیق و پژوهش انجام می شود و سپس مراحل تولید و ارائه به بازار را طی می کند اما متاسفانه در ایران هنوز به این بخش توجهی نشده است و اغلب طرح هایی که به بازار می آیند نمونه های تغییر یافته همان مدل های خارجی هستند که با یک نوار یا بته جقه کمی تغییر کرده اند.
این کارشناس و پژوهشگر گفت: عدم شناخت طراح لباس از فرهنگ ایرانی باعث شده که عنصر طراحی در یک محور یکسان دور بزند در حقیقت بسیاری از طراحان مطرح که در دانشگاه ها نیز تدریس می کنند محقق و پژوهشگر میدانی نیستند و مساله شناخت سنت ها برای آنان در حد دروس نظری باقی مانده است.
مکاری با اشاره به نیاز جامعه طراحان برای انسجام بیشتر گفت: متاسفانه انسجام فرهنگی از سوی مراجع بالا هنوز اتفاق نیافتاده است یا به عبارت دیگر نظارت لازم برای ایجاد ارتباط مناسب بین اجزاء این جامعه هنری رخ نداده است به همین خاطر شاهد این مشکلات هستیم.
او با اشاره به نقش پررنگ مطبوعات و خبرگزاری ها در توسعه فرهنگ پوشش اظهار کرد: صدا و سیما نیز در اغلب موارد برای طراحی آثار تاریخی زمان و هزینه مناسب را صرف نمی کند به نحوی که اغلب لباس های سنتی و تاریخی به صورتی ساده نشان داده می شوند و تنها افراد متمول با بته جقه ترسیم می شوند در حالی که این نوع کارها جای مانور بسیاری دارد.
این کارشناس بیان کرد: برخی از طراحان لباس اذعان می کنند که موتیف های ایرانی کم هستند اما من به جرات می گویم که اگر طراحان بخواهند برای مدت های طولانی می توانند از این طرح ها به صورت تلفیقی بهره ببرند.
مکاری با اشاره به امکان ناپذیر بودن ارائه طرح لباس ملی در این باره گفت: در کشوری مانند ایران که چنین گستردگی فرهنگی دارد نمی توان انتظار داشت که یک لباس و پوشش بتواند تمام سطح نیاز مردم را پاسخگو باشد لذا باید به مساله کارشناسانه تر نگاه کنیم و منطقی تر با آن برخورد کنیم.

خانه مد ایران








نظر شما چیست؟

خانه مد ایران


اخبـار مقالـات آموزشی کلیدهای طلـایی مد هفته طرح ها و طراحان فروشگاه تعرفه ها نظرات شما عضویت درباره ما نقشه سایت ارتباط با ما


سلـامـ   خانه مد ایران   وارد حسابتان شوید و یا یک حساب باز کنید!

خانه مد ایران



مد آیینه زندگی اجتماعی است و منحصر به لباس نمیشود.
طراحان و علـاقمندان به مد میتوانند آثار خود را برای نمایش در بخش طرح‌هـا و طراحان برای ما ارسال كنند تا
در معرض دید و قضاوت عمومی قرار گیرد. در این باره اصول اخلـاق حرفه‌ای را جهت معرفی آثار رعایت كنید.
خانه مد در چهارچوب قوانین جمهوری اسلـامی ایران فعالیت میكند.
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خانه مد میباشد.
طراحی و پشتیبانی این سایت توسط شركت شبكه نگاه ™ انجامـ گرفته است.
خانه مد ایران